Morten Noack – master om matematik, motivation og køn
Jeg hedder Morten Noack og har skrevet master om drenges og pigers motivation, adfærd og karakterer i matematikundervisningen. Jeg har igennem mit masterstudium beskæftiget mig med motivationsteori i forbindelse med matematikundervisningen og i min afhandling haft særligt fokus kønsmæssige aspekter af motivationen.
Jeg har undersøgt sammenhængen mellem årskarakterer og skriftlige eksamenskarakterer over de sidste 14 år og fundet, at piger falder markant mere i skriftlig årskarakter, end drenge gør. Forskellen i karakterfald mellem drenge og piger er forskelligt fra fag til fag, men ikke fra år til år. Det rejser to spørgsmål: 1) Bliver drengene bedømt for hårdt i standpunktskarakter? 2) Hvad er det i de forskellige fags skriftlige eksamener, som appellerer mere til drenge end piger eller omvendt?
Jeg har derfor undersøgt en række skriftlige eksamensbesvarelser med henblik på at se, om der er opgaver, som drenge og piger svarer signifikant forskelligt på. Der viser sig at være en tendens i retning af, at geometri og de såkaldte vertikale og horisontale kompetencer favoriserer drengene en lille smule, og at piger klarer sig bedst inden for emnet funktionsteori.
Jeg har også undersøgt adfærden i klasselokalet med klassiske motivationsteorier som afsæt og fundet, at pigerne i højere grad end drengene har mestringsmål frem for præstationsmål (større arbejdsindsats), og at både elever og lærere tilskriver pigers faglige succes til indsats frem for evner.
Modsat har drengene en mindre indsats og et større fokus på præstationsmål. Især lærere beskriver drenges faglige succes som et resultat af evner frem for indsats. Drenge har lettere ved at udvikle faglig selvtillid end piger, på trods af at de samlet set får dårligere karakterer.
Jeg har i en årrække været medlem af formandskabet i PU og bruger ofte mine erfaringer fra masterstudiet; både til at organisere og strukturere det pædagogiske, men også med en bredere viden om læringsteori og didaktik, som giver perspektiv på vores arbejde med formativ feedback, klasserumsledelse mv.