Elevtrivsel

Siden skolens grundlæggelse har en høj elevtrivsel været helt afgørende for os på OG. Allerede i 1873 talte skolens grundlægger H.C. Frederiksen om ”det levende Barn”, som skal trives i sin skolegang, hvorfor skolens pædagogik lige siden har været præget af en gensidig respekt lærere og elever imellem. Skolens elever italesætter ofte den særlige OG-ånd, som betyder, at her skal der være plads til alle, og vi skal respektere hinandens forskelligheder.

I det daglige arbejde udfoldes dette bl.a. i klasseteamets og studievejledernes dialogbaserede opfølgning på den enkelte elevs sociale og faglige trivsel. Vi arbejder også målrettet på at skabe en elevkultur på OG, hvor den enkelte elev tager medansvar for at skabe den gode skole.

Hvert år bliver der på OG foretaget en elevtrivselsmåling, og de forgangne års resultater har vist, at eleverne trives godt her på skolen. I en årrække har analysefirmaet Ennova stået for elevtrivselsundersøgelserne på OG, og her har vi på landsplan ligget på en ret sikker andenplads. At eleverne vurderer skolen højt, er selvfølgelig den bedste anbefaling, vi kan få!

Som en del af elevtrivselsundersøgelsen arbejder vi på OG også med vurderinger af undervisningsmiljøet, idet vi hvert år i november holder årgangsmøder. På årgangsmøderne drøfter eleverne sammen ledelsen emner af relevans for undervisningsmiljøet.