Karakterer og løfteevne

På OG ser vi det som en af vores vigtigste opgaver at sikre eleverne mest mulig læring i de tre gymnasieår, og vi arbejder hele tiden for at understøtte elevernes faglige nysgerrighed.

At OG er et gymnasium med en virkelig høj faglighed og en stærk løfteevne ses også i de officielle tal vedr. den såkaldte socioøkonomiske reference. Ordet dækker over det forventede karaktergennemsnit for en uddannelsesinstitution, når der tages højde for elevernes baggrund, og i mange år har vi på OG præsteret at løfte vores elever til et bedre karaktergennemsnit end forventet. I 2018 fik vores studenter et snit på 8,0, hvor elever med samme baggrund normalt ville have fået 7,7. Det er et markant løft, som vi er stolte over. Se flere tal fra Undervisningsministeriet her.

Tallene vidner om stabilitet, stærk løftevne og høj faglighed!

Og vi arbejder hele tiden for at gøre det endnu bedre, hvilket også fremgår i skolens vision:

”OG har et respektfuldt, udfordrende og engagerende læringsmiljø med plads til at være ambitiøs og talentfuld – og til at fejle.”

Vi ønsker ikke at fremme en perfekthedskultur eller presse eleverne ud i et karakterræs. For os er det vigtigste, at den enkelte elev når netop sine faglige mål i et trygt socialt fællesskab. Derfor har vi også en karakterpolitik, hvor fokus er at give eleverne formativ og konstruktiv feedback – i stedet for udelukkende summative karakterer. Målet er, at eleverne skal opleve mindre pres i forhold til karakterer – og i stedet fokusere på læring i det enkelte fag. Men vi giver også karakterer, især i 2.g og 3.g, så den enkelte elev kender sit standpunkt og ved, hvad der skal arbejdes mere med. Læs den samlede karakterpolitik her.