Maren Aarup Schørring – master med fokus på skrivedidaktik

Jeg hedder Maren Aarup Schjørring, jeg er lektor i dansk og fransk på OG, og i 2018 afsluttede jeg min masteruddannelse i gymnasiedidaktik fra Syddansk Universitet. I løbet af uddannelsen har jeg arbejdet med mange pædagogiske og udviklingsmæssige spørgsmål, som alle inspirerer mig i mit arbejde med mine elever på OG og i samarbejdet med kolleger. Især har jeg dog beskæftiget mig med skrivedidaktik.

Helt konkret har jeg for eksempel sammen med en kollega udviklet og undersøgt brugen af kammeratfeedback i skriftlig dansk i en klasse på OG, hvilket jeg efterfølgende analyserede og diskuterede ud fra en teoretisk synsvinkel i et eksamensprojekt på masteruddannelsen. Denne viden bruger jeg ofte i min undervisning og i faglige diskussioner med mine kolleger. Jeg har siden skrevet en artikel om projektet i tidsskriftet Viden om Literacy (s. 94).

I min masterafhandling fokuserede jeg på skrivedidaktik i pædagogikum. Med dette emnevalg var det – og er fortsat – min ambition at hjælpe skolens pædagogikumkandidater til bedre at udnytte det, de lærer på kurserne i teoretisk pædagogikum. Ikke kun for at hjælpe kandidaterne, men også for at støtte dem i at dele det, de lærer, så lærerkollegiet mere bredt kan få glæde af kandidaternes viden og idéer. Min pædagogiske masteruddannelse har sammen med min deltidsansættelse som underviser på teoretisk pædagogikum nemlig rustet mig til som kursusleder på OG at arbejde fokuseret med kandidaternes skrivning i pædagogikum og til at indgå i en kvalificeret dialog med dem om deres pædagogikumuddannelse. Konklusionerne i min masterafhandling er der også kommet en artikel ud af i tidsskriftet Gymnasiepædagogik.

Endelig bruger jeg min mastergrad i mit arbejde i OG’s Pædagogiske Udvalg, hvor jeg udgør den ene halvdel af udvalgets formandskab. Her er det min ambition at kvalificere det pædagogiske udviklingsarbejde på OG, fx gennem inspirationsoplæg og faglige diskussioner, så vi lader os inspirere af de nyeste tendenser og relevant forskning, og hvor vi samtidig understøtter det store arbejde og den begejstring, som generelt præger det pædagogiske udviklingsarbejde på OG.