Procedure ved plagiat

På OG arbejder vi både præventivt og sanktionerende i forhold til elevernes mulige snyd.
For det første arbejder lærerne med at tydeliggøre for eleverne, hvornår noget er snyd. Det er indlysende, at det at købe en færdig besvarelse er snyd. Det samme gælder plagiat af hele opgaver, som andre har afleveret. Men det kræver en dialog med eleverne at forklare, hvornår samarbejde eleverne imellem blot er samarbejde, og hvornår det er afskrift. Det samme gælder med opslag på nettet vedr. definitioner af begreber, gennemførte analyser/eksperimenter o.a. – det kan nogle gange være et spørgsmål om at huske at citere og kildeangive.

Hver faggruppe skal udarbejde en definition af, hvornår der er tale om snyd med skriftligt arbejde i deres fag. Alle faglærere er forpligtede til at gennemgå med eleverne, hvornår der i deres fag er tale om snyd. Teamlærerne gennemgår med eleverne de overordnede principper og procedurer ved snyd med eleverne.

Hvis læreren opdager, at en elev snyder, konfronteres han/hun med det og sendes til samtale hos rektor, der har følgende sanktioner:

  • Første gang eleven tages i snyd, orienteres forældre/værger skriftligt herom med opfordring til at snakke om god læringsadfærd. Opgaven registreres herefter som ikke afleveret (og tæller med i fraværet). Eleven bortvises endvidere fra den førstkommende fest. Endelig underskriver eleven en tro- og loveerklæring på ikke igen at ville snyde med sine skriftlige arbejder. Eleven sendes til samtale i studievejledningen.
  • Anden gang eleven tages i snyd, sker det samme som første gang. Desuden bortvises eleven fra resten af skoleårets fester. Derudover kan eleven blive bortvist i indtil 3 skoledage og indstillet til eksamen i det pågældende fag.
  • Tredje gang eleven tages i snyd, indkaldes forældrene/værgerne til en samtale med rektor, og resultatet kan blive, at eleven bortvises fra skolen. Eleven vil under alle omstændigheder blive forment adgang til skolens fester og indstillet til eksamen i det pågældende fag.